tirsdag 19. mai 2009

De verdifulle tingene som ikke alltid koster så mye...

... er ofte ting vi har arvet. Det er ikke engang sikkert at de vil overleve en generasjon til. Det skremmer meg litt, men jeg trøster meg med tanken på at det sikkert alltid kommer til være noen som setter pris på de nydelige håndtverkene.

Jeg har lyst til å vise dere noen av mine skatter. Noe av det jeg syntes er kjempe moro å vise frem som en del av mitt interiør. Og at det til og med har noe historie.

På bilde over ser dere en vakker kakespade som mannen min og jeg fikk i bryllupsgave av besteforeldrene hans. Jeg kan sitte og se på den i lang tid, den er så vakker med allt det snirklete mønsteret. Den ligger også her på et hav av historie, kniplinger og hekleduker som mine besteforeldre, oldeforeldre og til og med tippoldeforeldre har laget. Jeg har en hel hau av dem og bruker de over at i huset. VAKKERT!



Også dette overlaknet er jeg veldig glad i. Det har tilhørt mine oldeforeldre, de fikk det til bryllupet. Det har et vakkert heklet mellomlegg og et flott monogram. Hjemme hos meg blir det brukt mest som duk. Det er noen huller i det, men de har blitt sydd pent igjen av noen før meg.



Og sist men ikke mins denne vakre boksen som jeg fikk av min bestemor når jeg var lita. Jeg hadde mine perler i denne, jeg har alltid syns den har vært vakker og tatt godt vare på den.
For et par år siden spurte jeg bestemor hva historien bak denne var, og da fortalte hun at når hun var lita hadde hun familie i Holland. De kom til Norge en gang i året. Og det ene året hadde onkelen hennes stukket til henne denne herlige boksen når han kom til dem, og den var FULL av sjokolade. Som hun sa; det var som å få en eske med gull på den tiden:)
En søt historie jeg gjerne vil dele med mine barn. Jeg har fått mange komplimenter for esken, og bestemor er så stolt over at jeg bruker den. Koselig å bringe historien vidre.
Ha en flott kveld alle sammen!

11 kommentarer:

Vibeke sa...

For noen vakre skatter, dette var et herlig innlegg!:o)
Er så enig med deg, det er de arvede tingene som er de mest verdifulle....ting med sjel som vitner om levd liv...slik er det for meg også!
Liker bloggen din veldig godt så her kommer jeg mer enn gjerne på beøk igjen :o)
SÅÅÅ koselig at du vil være med på bloggtreffet, kommer et innlegg inne hos meg om treffsted litt nærmere!

Vibeke

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så mange vakkre skatter du viser!
Flott at noen tar vare på dem:)Og så er det ekstra koselig at en tar vare på historiene bak disse tingene, fortelle dem videre...
Den boksen din var nydelig!
Ha en fin kveld:)

moa sa...

hei kjære venn -
..for noen vakre skatter du har!!
det overlakenet med heklet kant, ah!!! og den boksen, så nydelig!!!
du har fått gitt beskjed til erteblomsten at du blir med!?

moaklem

moa sa...

så flott!!
neida, kjære vennen, ikke grue seg, men gled deg!! men jeg skjønner hva du mener, vi er jo alle like spente..sant!?
litt grue/glede følelse har vi nok alle sammen, tror jeg..!!
natta, sov godt!
så morsomt at du likte koppene og skålene..moaklem

H elle K sa...

Herlige skatter, dette var et nydelig innlegg. Håper at mine barn vill sette pris på og ivareta de gamle kjære tingene mine en dag når jeg ikke er her mer. Jeg elsker også å ta fram ting med mye minner. Ha en fin dag. Kristin

Hanne sa...

Hyggelig lesning! Som foreldre er vi ofte veldig opptatt av barnas framtid. Jeg føler også et ansvar for å gi barna en fortid. Lære dem om hvem vi kommer fra og hva vi kommer fra. Dette er gode eksempler i så måte. Vakre, gamle ting som det knytter seg historie til.
Jeg er så glad jeg fant bloggen din!
Ha en fin, fin dag!
Pludrehanneklem

Lykkelita sa...

Ja, dette kunne med rette kalles skatter!
Så gøy at du viser fram, skjønner godt at du har et spesielt forhold til disse tingene. Boksen var søt og jeg kan tenke meg det var stas for bestemoren din å få den som gave, full av sjokolade:)
Overlakenet ser nydelig ut, så heldig du er som har arvet det.
Ha en fin dag!

Magdalena sa...

fine saker.....

Marie sa...

Så koselig innlegg! Slike gamle ting betyr så mye mer når de har en historie og en arv for deg! Ikke bare kjøpt på loppis uten anelse om hvor de egentlig kom fra.

Unknown sa...

Takk for nydelig titt innom skattene dine!
Jeg har også tatt vare på slike gamle ting, spesielt ting mormor har laget, hun var 90 å i går...gratulerer...hun er skjønn!
Jeg kom hjem fra sykehuset i går, det er deilig, men det er ikke mye ork i meg. Er sykmeldt en stund og har fått vite at det tar litt tid før jeg kommer meg til hektene. Men koser meg veldig med en tur i Bloglandia nå...
God klem fra Nanni

M sa...

Så nydelig innlegg, og vakre ting....
Jeg har vært i familiebesøk i dag, og arvet moccakopper, sånne gamle i farger med gullkanter vet du...
De tilhørte min bestemor, som døde for noen tiår siden...og i dag ble de mine.....
:D
Det første jeg tenkte var, at nå trenger jeg et nytt vitrineskap også....til å ha de i...
:D
Fortsatt god himmelsprett!