fredag 15. mai 2009

Er gjenbruk et alternativ vi ofte velger bort?

Hei alle sammen.

Nå er det helg igjen. Og jeg har vist blitt en slik helgeblogger jeg, men det får bare være:)
Denne helgen er jo litt spesiell med tanke på at den avsluttes med vår egen nasjonaldag, så det er sikkert ikke bare jeg som legger siste finishen på hagemøbler og uterommet.


Det er via akkurat dette temaet jeg setter et spørsmålstegn ved kjøpemanien vår.
Jeg prøver ikke å erte på meg noen her, heller ikke dømme noen. Men jeg tenker; er vi interiør interesserte så flinke som vi kunne ha vært?! Jeg vet jeg selv kjøper mye nytt, det er jo så lett å få tak i, og så er det jo ferdig til å dekorer med.

Men jeg prøver å gjøre små valg i livet som gjør noe for noen andre eller for planeten vår.
Jeg er nå mere bevist på hva jeg bruker pengene mine på, og hvor de ender opp henn.

Jeg unngår dyretestede varer som: lilleborg, ica produkter, ajax, max faktor osv osv.
Jeg tar med gjennbrukspose når jeg handler, og jeg kjøper brukt så langt jeg kan.
Enda bedre er det jo om man har en ting som man kan pusse opp, eller om du får noe som man kan pusse opp.


Vi hadde tenkt på å kjøpe nye utemøbler i sommer. Og da hadde det jo passet å kjøpe det nå før 17Mai. Men når vi tenkte oss om viste vi at svigers hadde en benk i kjelleren som de ikke brukte, og de donerte den gjerne til oss. Så flott, alle vinner på dette. Og resultatet ble jeg kjempe happy med.

Her ser dere det nye bordet vårt. Som vi har sammen med benken som vi har malt hvit og trekt om, og stolene vi også har malt hvite og trekt om.



Sitteputen på benken er trekt om i samme mønster som sjeken jeg viste dere tidligere. Jeg vet ikke om jeg ville vært like fornøyd med et helt nytt sett, så dette er en vinn vinn situasjon for meg.
Jeg håper det er flere som henger seg på gjenbruks-bølgen. Ha en ellers flott helg folkens. Kos dere med det flotte været.

6 kommentarer:

moa sa...

halloen kjære deg -
Så flott det ble! du er en flinking du..! Men vet du, jeg synes det er veldig mange flinke interiør-interesserte som er bevisste på gjenbruks-tanken! folk pusser opp gamle møbler, handler på loppis..og hvis vi alle gjør litt hver, så er vi et langt stykke på vei - mot en bedre planet..sant..!?
ha en flott helg og 17.mai feiring!
moaklem

Josefine sa...

Hei go'jenten min:)
Så fint dere har fått det på uteplassen nå. Møblene ble kjempefine...syntes nesten det er mer sjarmerende og bruke gamle møbler ute enn nye jeg:)

Ønsker deg en koselig og flott 17 mai....stor klem

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så flott innlegg!
Og benken ble konge:) Jeg er veldig for gjennbruk som du sikkert har merket,alle hagemøblene våre og mye annet også er gjennbruk..ikke bestandig så mye som skal til for å fornye ting.
Dessuten er det gøy å se resultatet:)Og bra for miljøet!!
Ønsker deg en herlig 17.Mai!
Stor klem fra meg!!

Crinoline sa...

Hei og tusen takk for hyggelig hilsen. Møblene ble kjempefine. Jeg synes at mange bloggere er veldig flinke til å tenke gjenbruk.Vi handler på loppis og bruktbutikker og pusser opp,men vi kan nok bli flinkere.Ønsker deg en fin 17.mai.

Ofelias Hus sa...

Vilken fin bänk, målad vit blev den ännu finare...

Det är så smart att återanvända och tänk så bra för miljön...

Vi lever i en riktigt "slit och släng" tid...och det är både dumt och dyrt...bättre att återanvända!

Kram och ha en skön söndag i morgon,
Anette

Hanne sa...

For en utrolig koselig blogg du har! Jeg havnet tilfeldig innom her, etter å ha lest at du ble vinner av en trekning. Jeg vil gjerne følge deg videre, og legger deg i leselista mi.
Ha ei super uke!
Pludrehanneklem