søndag 15. mars 2009

Hjemme fra Krakow

Da var turen over stått, alt i alt en knall tur. Krakow var en fantastisk by, den har utrolig mye å by på, shopping, arkitektur, historie og mye god mat.

Her får dere se noen ev de 1000bildene som ble tatt på turen.


Første dag hadde vi flott vær, ikke noe snø og da virket det perfekt og gå en tur langs elven, da fikk vi også se det vakre slottet Vavel.

Vavel slottet har blitt bygd på i 800år, så det er mange stilarter å se. Vi ble også vitne til et frieri inne i slottet. Utrolig koselig.


Her ser dere kirken inne i slottet. Kjempe vakker!

Det sies også at byen har fått navnet sitt fra dette slottet. Slottet var tidligere okkupert av en drage, som spise jenter og damer. Mange hadde prøvd å drepe denne dragen, men ingen lyktes. Helt til en mann med navn Krak kom. Han fylte en død sau med svovel, som dragen slukte. Etter dette ble den så tørst, da gikk den til elven for å drikke, men da druknet den. Siden Krak da reddet slottet heter byen å Krakow.

Når man er i Kakow MÅ man bare ta en tur i en el-bil som denne. Det er så masse historie her at en guidet tur er bare et must.



Her ser dere en av synagogene som vi var innom når vi var ute på den guida turen med el-bilen. Under krigen hadde tyskerne hester her inne. Gaske sykt at de vil ødelegge noe så vakkert. Men de gjorde jo alt for å tråkke på jødene.

Denne synagogen er ikke i bruk idag, men alikevell er det en utrolig opplevelse og gå inn hit.

Her er en ovn fra et jødisk hjem som ovelevde krigen, virkelig vakker. Bilde er tatt i en annen synagoge som nå er omgjort til et jødisk museum. I Krakow bor det nå ca. 500 jøder.
Dette hode ligger midt i Krakow sentrum, hvorfor det ligger der har jeg ikke funnet ut. Men ganske spesielt er det.
Midt i sentrum ligger også Maria kirken, denne har et alter som åpnes en gang om dagen, og det er kl. 12.00 på formiddagen. Utsmykningen er gjort av uprofesjonelle. Gaske utrolig.

Byen har masse flotte utsmykninger vis man bare ser etter. Her er en LITE knippe av hva jeg fant:








Noe jeg hadde gledet meg veldig til å se var Schindler`s fabrikk. Den er nå rustet opp på utsiden, men innsiden holder de fortsatt på med. Så vi fikk ikke gått inn å sett. Men ganske spesielt å stå på utsiden.

Krakow er en by jeg vet jeg kommer til å dra tilbake til. Og da gleder jeg meg til å se alt det som nå er under oppussing.
Ting som er et must å gjøre i Krakow:
*Se Vavel
*Få en guidet tur
*Se Maria kirken
*Gå en tur i den gamle jødebyen Kazimierz
*Ta en tur innom antikvitetsbutikkene
*Jødisk museum
*Synagogene
*Spise masse god mat
*SHOPPE!

7 kommentarer:

moa sa...

hei,hei..
velkommen hjem!
..ser og leser at du har hatt en flott tur..
morsomt med all historikken du gir, sånt er gøy å lese om..
jeg håper krakow blir en by jeg besøker om ikke så alfor lenge,for dette så veldig spennende ut! nattaklem fra moa

Maliva`s verden sa...

Se der var det flere steder jeg kjente meg igjen...Ja Krakow er en flott by...og ikke minst var det billig å shoppe der...Opplevde du det også,eller har prisene gått i været der også?Har lyst på en tur nedover i løpet av høsten igjen...Klem fra Maliva

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Velkommen hjem!!
Ser ut som du har hatt en fin tur,mange flotte bilder.Morsomt at du tar med historiene til stedene du besøkte også,det gir andre også lyst til å reise dit:)
Ha en fin dag!!

Unknown sa...

Hodestatuen?
Eros Bendato, en dikter.
Ingen spesiell grunn til at den ligger der, men er et veldig kjent møtepunkt i sentrum :-)

Ser ut som om turen var flott, koselig å lese om turen. Masse flotte bilder du har tatt.

Som mine dager er sa...

Åh, jeg vil til Krakow!!! Jeg har vært i Praha 3 ganger, og alle sier at liker du Praha må du besøke Krakow også. Bildene dine forteller meg at jeg bør!!

Takk for din guidede tour gjennom en spennende og historisk by!

Klem fra Marit

Josefine sa...

Hei på deg...velkommen hjem!!

For noen fantastiske bilder du har tatt fra ferien din. Byen ser så vakker ut. Har aldri vært der, så den må skrives opp på ønskelisten.

Håper at du har det bra. Kun en dag igjen nå så er det helg...herlig. Kos deg masse i helgen...stooor klem

Magdalena sa...

åååhhh har ønsker om nettopp den byen, du skulle sagt fra...!!!!
stor klem, magny